Decembrrrrrr - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van René Wiel - WaarBenJij.nu Decembrrrrrr - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van René Wiel - WaarBenJij.nu

Decembrrrrrr

Blijf op de hoogte en volg René

18 December 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Haaaaaaaallo,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb gepost op mijn blog, dus vandaar even een kleine update. Op het front van leuke ontdekkinkjes is er niet zo veel leuks te vertellen, maar ik zal toch mijn best doen :) Blijkbaar heeft de naam van de wijk Hostivař, waar ik woon, nog een betekenis ook in het Tsjechisch namelijk “voer uw gasten” (de ironie hiervan krijg je pas mee als je het eten hebt gezien wat ze hier in de menza serveren). Oh, en het is me opgevallen dat sommige mensen hier er alles aan doen om hun haarkleur te laten matchen met hun bontkraag. Tot nu toe heb ik al een paar keer setjes van paars, zwart, geel en bruin/zwart gevlekt voorbij zien komen hobbelen. Verder hebben een paar mensen op de gang en ik het ondernomen om een keer de koelkast te ontdoen van al het ijs. Want op een gegeven moment krijg je toch last van ruimtetekort en verdwijnt er voedsel in de groeiende ijsbonk. Gesproken over ijs: als het hier vriest strooien ze geen zout maar steentjes voor grip, wat eigenlijk net zo goed werkt (behalve als je een heuveltje af moet om bij de trambaan te komen, dan is zout opeens zo'n gek idee niet meer).

Het ergste is nog wel mijn onbewuste obsessie voor eten. Het loopt flink uit de hand hier. Sinds ik een overlevingspakket met hagelslag heb ontvangen heb ik al twee nachtmerries gehad. Kun je je voorstellen met wat voor ochtendhumeur je uit je bed rolt als je denkt dat er iemand in het holst van de nacht je kamer is binnengewalst, alle pakken hagelslag heeft leeggeschud op één sneetje brood, maar in plaats van het op te eten staat te schateren achter die berg van hagelslag? En dat dan tot twee keer toe? Ik kan het je vertellen, dat zijn zwaaaaaare ochtenden.

Op Sinterklaasdag kwam Ariane aan op Prague Airport en hebben we een paar dagen toeristje kunnen spelen. Sneeuw met een ijzige wind is prachtweer, behalve als je een stadswandeling wilt maken, dan vlucht je liever een café/restaurant in voor een warme appel of wat glühwein. Maar sneeuw maakt de sfeer op een kerstmarkt toch wel compleet. Oh, sneeuw :)

Mijn verjaardag was ook geslaagd. Binnen de eerste minuut van elf december was opeens mijn kamer helemaal gevuld met m’n vrienden om me te feliciteren en de volgende dag heb ik wat Petterson und Findus-taartjes gemaakt om te trakteren, oftewel pannenkoekrondjes met philadelphia ertussen en erbovenop honing en pistachenootjes (zie foto). Suuuuuuuperlekker. En ’s avonds hebben we het nog een keer gevierd. Een mooie 21ste verjaardag dus :’)

Juist,maar naast dat allemaal 'beurt er eigenlijk niet veel. Zeker niet nu de tentamens zijn begonnen. De meeste mensen doen net als ik aan een gezonde portie eenzame opsluiting en komen alleen de gang op voor pauze tussen het studeren door. Oh, en ik heb eergisteren al een vak afgesloten met een Tsjechische 1! Het equivalent van een Nederlandse 10; dus dat is wel een mooi begin voor de tentamens hier.

Ook wil ik Sinterklaas (hier zonder zwarte piet, maar met engel en duivel) nog een keer bedanken, omdat hij toch ook dit jaar weer mijn schoen heeft weten te vinden. En iedereen nog bedankt voor de lieve verjaardagskaarten! Zo, nu ga ik nog voor een paar minuten leren en dan slapen. Kijken of het tentamen morgen ook net zo’n succes wilt worden als de vorige.

Groetjeeeeeeeeeeeeees

  • 18 December 2013 - 07:05

    Marijke En Henk:

    Fijn dat je tentamen zo goed is gegaan. Op naar de volgende 1! René tot zaterdag we zijn de dagen/uren aan het aftellen.

  • 18 December 2013 - 10:13

    Miranda:

    Mooi verhaal weer! Gefeliciteerd met je supercijfer! Hopelijk gaan je andere tentamens ook zo goed! Gelukkig kom je overmorgen deze kant op....hoef je ook geen nachtmerries te hebben, hier hebben we bergen hagelslag ;)

  • 18 December 2013 - 11:13

    Pieta:

    Mooi cijfer!!! Fijn dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad, doen we zaterdag nog eens dunnetjes over:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2014

Kou & Afscheid

18 December 2013

Decembrrrrrr

21 November 2013

Hollandse Invasie en Hagelslag

07 November 2013

Herfst en Opdringerige Smurfen

21 Oktober 2013

Eten, Wenen en Kunst
René

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 4952

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: