Eten, Wenen en Kunst - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van René Wiel - WaarBenJij.nu Eten, Wenen en Kunst - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van René Wiel - WaarBenJij.nu

Eten, Wenen en Kunst

Blijf op de hoogte en volg René

21 Oktober 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Ongelofelijk hoe erg je iets kan missen. Hagelslag. Al die verschillende soort hagelslag. Melk, puur, vruchtenhagel, vlokken, muisjes, anijs. Of appelstroop. Of pindakaas (een potje van 200g kost hier makkelijk vijf euro). Of lekkere kaas. De “Nederlandse” kazen die hier in supermarkten liggen worden ergens in Tsjechië en Duitsland gemaakt en smaken vrijwel hetzelfde als het plastic waarin ze verpakt zijn. Dat is echt de belangrijkste reden om gewoon lekker in Nederland te blijven: goed broodbeleg. Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt, een Grieks meisje op mijn etage heeft vorige week namelijk haar tweede voedselpakket opgehaald bij het postkantoor. Je zou maar een oma hebben die je een hele koffer vol met zelfgebakken koeken, honing en andere etenswaren opstuurt.
De laatste tijd probeer ik me een beetje aan te passen aan de lokale gewoonten en ik denk dat het me aardig lukt. Op een uitgestorven straat gedag zeggen tegen bejaarden wanneer je ze passeert doe ik hier niet, omdat ze je toch alleen maar aanstaren alsof je ze intens beledigd hebt. Ik heb ook het luid zuchten al onder de knie voor als iemand op de verkeerde helft van de roltrap staat en dus de weg blokkeert voor ons yuppies met haast die liever naar beneden rennen om de metro te halen dan drieënhalve minuut te moeten wachten op de volgende. Ook kijk ik er niet meer gek van op als de ober ervandoor gaat met m’n bord terwijl alle anderen nog aan het eten zijn, want dat doen ze hier nou eenmaal. En tot slot, als ik alleen reis dan ga ik net als de gemiddelde Tsjech helemaal op in mijn eigen kleine sudokuwereldje.

De eerste weken van college hakken er al stevig in, dus was het weer tijd voor een uitstapje. Afgelopen vrijdag zijn we met een groep van eenentwintig op eigen houtje met de bus naar Wenen vertrokken. Met een beeldschermpje voor de snufferd en ruim keus uit allerlei films en muziek ging de reis aardig snel. Eenmaal aangekomen in Wenen hebben we Schloss Schönbrunn, Schloss Belvedere, Hofburg, Prater (de permanente kermis), het Hundertwasserhaus en nog vele andere dingen gezien. Ik had gedacht dat Wenen in de zomer mooier zou zijn, maar wat zat ik er naast. Alles is beter in de herfst. De verschillende kleuren bladeren aan de bomen en op de grond maken de lanen van Schönbrunn nog indrukwekkender en laat de tuinen nóg groter ogen. Zondag waren we ’s avond laat weer thuis in home sweet home Praha. Het plan is nu om wat meer binnen de landsgrenzen te blijven en in Tsjechië zelf weekendjes/daagjes weg te doen naar bijvoorbeeld Kutna Hora, Ostrava, Brno, Karlovy Vary en nog veeeeeeeeeeele andere plaatsen.

Trouwens, ik heb de gigantische middelvinger op de Moldau nog niet gezien, die volgens mij ook in Nederland het nieuws heeft gehaald. Op facebook zag ik er al wel foto’s van voorbijkomen. Hopelijk is die er morgen nog, want dat is een goede reden om morgen tussen de colleges door ’s avonds ergens aan de rivier te gaan eten.

Ik hoop dat het daar in Nederland het met iedereen goed gaat en dat jullie ook mogen gaan genieten van het mooie weer deze week. Morgen wordt het hier warmer dan 20 graden volgens de voorspellingen :) Ajuuuuuu

  • 22 Oktober 2013 - 10:06

    Miranda:

    Wat een zwaar leven heb je toch, broertje! Al dat reizen en uit eten gaan! ;) Misschien kunnen wij wat hagelslag meesmokkelen voor je :)

  • 23 Oktober 2013 - 17:14

    Marijke Baggerman:

    Ik heb het met je te doen zoooooooooooo zwaar, maar geniet er lekker van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2014

Kou & Afscheid

18 December 2013

Decembrrrrrr

21 November 2013

Hollandse Invasie en Hagelslag

07 November 2013

Herfst en Opdringerige Smurfen

21 Oktober 2013

Eten, Wenen en Kunst
René

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 4953

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: